Amikor a vörös paripa üldözi az ezüst nyilat – kezdődik az F1

Apróbb, ámde annál fontosabb változások lehetnek kihatással Lewis Hamilton és Sebastian Vettel csatájára a 2018-as forma-1-es idényben, melyben a két négyszeres világbajnok legenda a maga ötödik trófeájáért küzd.

Amikor 2017. november 26-án Lewis Hamilton hivatalosan is megszerezte pályafutása negyedik vb-címét, már akkor mindenki a február 26-i napot várta, ugyanis ekkor ébredt fel napra pontosan három hónapos téli álmából az F1, ez volt a nyolc napos barcelonai idény előtti teszt első napja. A rendhagyó időjárás (4-5 fok, szakadó hóesés) miatt azonban az első héten semmi érdemleges információt nem kaptunk az autók működéséről.

Volt olyan nap, amikor Fernando Alonso futott egyetlen mért kört, a többiek nem méltóztattak kimenni a pályára. Ekkor többen felvetették, hogy a második hétre át kéne tenni Bahreinbe a tesztet, ám ez az „átcuccolás” nem érte volna meg senkinek sem, így maradtak Barcelonában, ahol a körülmények javulása elősegítette, hogy megtudjuk, hogy állnak a csapatok a 21 futamos szezon előtt bő fél hónappal.

A tél egyik nagy eseménye a McLaren és a Honda szakítása volt, így a teszteken is ennek a döntésnek a következményei voltak a figyelem középpontjában. Az immáron Renault motorral futó McLaren továbbra is elég szélsőségesen viselkedett, míg egyik nap Stoffel Vandoorne 147 kört tett meg a narancssárga autóval, addig egy másik nap öt kör után leszakadt a kerék, egy harmadikon pedig egy eltört csavar zavarta a wokingiak felkészülését. A Honda a Toro Rossoval lépett partnerségbe, és a nyolc nap során megtett 822 körrel jelezte a japán motorgyártó, hogy képes jó erőforrást gyártani.

f12018_3

A Toro Rosso-Honda csapatánál csak az egyedül ezernél több kört teljesítő Mercedes (1040) és a trónkövetelő Ferrari (929) volt kint többet a pályán, míg a sor végén e tekintetben a McLaren-Renault kullogott 619 megtett körrel. Bár a leggyorsabb kör Sebastian Vettel nevéhez kötődik, akkor, amikor versenytávokat szimuláltak a csapatok, a Mercedes és a Red Bull is meggyőzőbben muzsikált, ám hiba lenne leírni a Ferrarit és Vettelt.

Ha a Red Bull tényleg fel tud zárkózni a Ferrari és a Mercedes mellé, akkor nem csak azért lehet történelmi szezon a 2018-as idény, mert most először lesz a mezőnyben egyszerre két négyszeres világbajnok, hanem mert a végletekig kiélezett küzdelemben dobálhatják egymásnak a labdát a legjobbak. A rajongók pedig ki vannak már éhezve egy olyan idényre, ahol az utolsó futamon két különböző konstruktőr egy-egy pilótája meccset vív a trófeáért. Erre legutóbb 2012-ben került sor, akkor Vettel és Alonso csatázott egymással, mely a német győzelmével ért véget.

Ha már Alonso, a kétszeres világbajnok, immáron 36 esztendős spanyol ebben az évben is keresi a kalandokat az F1-en túl is. Míg tavaly öt percre volt attól, hogy a tengerentúlon Indy500-at nyerjen, addig 2018-ban a szintén legendás Le Mans-i 24 óráson bizonyíthatja sokoldalúságát. Alonsonál csak a Ferrari második számú pilótája, a 38 éves Kimi Raikönnen idősebb a mezőnyben, a 2007-es világbajnoknak a feltörekvő fiatalság és a finn életkora miatt könnyen lehet, hogy ez lesz az utolsó idénye az elitben.

f12018_1

A mezőnyben, mely egyre inkább átalakuló félben van. Mondjuk ezt annak ellenére, hogy tízből hat (Ferrari, Force India, Haas, McLaren, Mercedes, Red Bull) csapat is ugyanazzal a pilótapárossal vág neki 2018-nak, amivel a 2017-es szezonnak is nekivágott, sőt a Renault (Nico Hülkenberg, Carlos Sainz) és a Toro Rosso (Pierre Gasly, Brendon Hartley) is a tavalyi utolsó hétvégén látott párossal várja a március 25-i Ausztrál GP-t.

Nem lesz ott a mezőnyben a brazil Felipe Massa, aki a Williamsnél eltöltött extra év után a 22 éves orosz Szergej Szirotkinnak adja át a helyét, valamint a tehetségét a Saubernél elvesztegető német Pascal Wehrlein sem, akinek a helyére a mezőny legnagyobb tehetségének tartott, amúgy a Ferrari gondozásában lévő monacói Charles Leclerc érkezett. Leclerc tehetségéről annyit érdemes tudni, hogy a GP3-at és a Formula 2-t is elsőre nyerte meg, így méltán pályázhat Raikönnen ülésére 2019-től a Ferrarinál!

Az elmúlt két évben megkezdődött generációváltás tehát tovább tart, 2018-ban már nyolc olyan pilóta lesz ott a száguldó cirkuszban, akik a 2020-as évek meghatározó versenyzői lehetnek: Pierre Gasly (francia, 22 éves), Charles Leclerc (monacói, 20 éves), Esteban Ocon (francia, 21 éves), Carlos Sainz (spanyol, 23 éves), Szergej Szirotkin (orosz, 22 éves), Lance Stroll (kanadai, 19 éves), Stoffel Vandoorne (belga, 25 éves), Max Verstappen (holland, 20 éves).

f12018_2

Ahogyan a mezőny, úgy a versenynaptár is folyamatos átalakulásban van az F1 világában. Tizenkilenc esztendő után kikerült a naptárból Malajzia, visszakerült viszont a német Hockenheimring, és egy sok ideig csak tesztpályaként funkcionáló francia aszfaltcsík, a Paul Ricard, így a gallok 2008 után rendeznek ismét futamot. Ez azt jelenti, hogy idén eggyel többször, 21 hétvégén csodálhatjuk a világ legjobb autóversenyzőit, mint 2017-ben. Magyarországra a július 27–29-i hétvégén érkezik a mezőny, érdemes jó előre megvásárolni a jegyeket, ugyanis gyorsan fogynak.

A rekordszámú 21 versenyhétvége kapcsán adódik a kérdés, hogy nem túl nagy-e ez a mennyiség, amikor vannak olyan futamok, amikor alig történik valami a pályán, valamint az is kicsit furán hangzik, hogy a nagydíjak számának növekedésével ellentétben a büntetlenül felhasználható erőforrások száma háromra csökkent, azaz hét versenyt kellene kibírnia egy-egy motornak a különféle szankciók elkerülése végett, ami rákényszeríti a gyártókat, hogy még strapabíróbb elemeket építsenek.

Végezetül pedig jöjjön néhány apró szabályváltoztatás, mely annál nagyobb mértékben befolyásolhatja a világbajnokság végkimenetelét! Idén debütál az autókon a HALO, azaz a versenyzőket a fejsérülésektől megvédő, három ponton rögzített bukókeret, melyet vegyes érzésekkel fogadott a világ. A pilóták közül többen beletörődtek, legnagyobb ellenzője Max Verstappen, aki szerint nagyban zavarja a kilátásban a versenyzőket. A szurkolók szerint a glória csúffá teszi a kocsikat és pont azt veszi el a versenyzésből, ami az egyik leginkább velejárója a száguldásnak: a veszélyt!

f12018_4

Nem tetszett a legtöbb szurkolónak az sem, hogy a télen bejelentették, hogy a rajt előtti ceremóniában fontos szerepet vállaló gridgirlök, azaz rajtrácslányok helyén 2018-tól feltörekvő gokartos tehetségek tartják majd a pilóták rajtszámait tartalmazó táblákat . A rajt előtt, melynek időpontja immáron nem 14:00, hanem 15:10 lesz helyi idő szerint.

Ami viszont örömteli lépés az F1 tulajdonosaitól, hogy havi 8-12 dollárért (kb. 2500 Ft) elő lehet fizetni az F1 TV-re, melyen a szabadedzések, az időmérő és a futam reklám és megszakítás nélkül nézhető lesz, kiegészítve a sajtótájékoztatókkal, a futam előtti és utáni interjúkkal, a főbb utánpótlás-szériák (GP3, Formula 2) eseményeivel, az összes versenyző belső kamerás felvételeivel és archív tartalmakkal.

A versenyek sokszínűsége tehát – az immáron hétféle száraz pályás keverékű abroncsokon túl is – garantálva van, már csak a csapatokon és a pilótákon múlik, hogy mennyi tartalommal töltik meg a március 25. és november 25. közötti pontosan nyolc hónapot!

A képek forrása: F1, Facebook

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]