,,A fotózás erőszak egy másik emberen” – a Projected Souls kiállításról

Január 15-től ad otthont az Auróra Nagy Lili Panna fotóművész első kiállításának. A Nincs online folyóirat szervezésében a fotókhoz versek és kisprózák is születtek, együttesen körüljárva az emberi kapcsolatokat, a bántalmazást és annak következményeit.

Nagy Lili Panna fiatal fotóművész első kiállítása január 15-től tekinthető meg az Aurórában. Lili egész gyerekkorában kereste magát a művészetben, amit végül a fotográfiában talált meg. A portréfotózásba 2019-ben merült bele igazán, 2020-ban pedig Rómában kezdett tanulni egy művészeti akadémián. Bár idén nyáron maga mögött hagyta az olasz várost és az oktatást, az elmúlt évek tapasztalatai nagyban hozzájárultak a művész máig megvalósult alkotásaihoz. Munkája során főként különböző egyénekre és önmegvalósításukra fekteti a hangsúlyt.

A kiállítás az emberi kapcsolatokat, az individuumokat, a bántalmazást és annak következményeit feldolgozó anyagokból épül fel, megörökítve a nem kívánt vagy kikerülhetetlen kapcsolatok nehézségeit, örömeit, legbensőbb pillanatait. A Nincs online folyóirat a témához interaktív befogadói stratégiák mozgósítása mentén igyekezett közeledni. A munkafolyamat részeként olyan alkotókat kerestek, akik szívesen foglalkoztak volna mélyebben a fotókkal és a mögöttük meghúzódó történetekkel, olyan módon, hogy benyomásaikat vers, kispróza vagy prózavers formájába öntik. Az inspirációs munkafolyamat célja az volt, hogy a fotók mögött rejlő személyes történetek megismerésével, a vizualitás és az írás találkozásának kihívásain keresztül a kiállítás anyagához történő közelebb kerülést, a mélyebb átélést segítse elő.

A kiállításprojektben a következő szerzők alkottak, akik között több ELTE-s hallgatót is találunk: Beke Sára D., Biró Sára, Déri Anna, Fazekas Áron, Márton Ágnes, Paszti-Lénárt Flóra, Ráday Zsófia, Szabó Máté és Szamosvári Bence. Közülük többen személyesen is részt vettek azon a decemberi műhelymunkán, amit Szűcs Anna Emília vezetett a Nyitott Műhelyben. Anna Susan Sontag emberi jogi aktivista gondolataival indította el az interaktív foglalkozást, miszerint a fotózás erőszak egy másik emberen, mert ha lefotózok valakit, akkor megörökítem úgy, ahogy ő magát soha nem látná, kimerevítem egy olyan pillanatban, amikor tárgy lesz egy felületen. A munkafolyamat első lépéseként a szerzők a fényképekről beszélgettek, és érdeklődve hallgatták Lili történeteit a sorozatokkal kapcsolatban, hiszen természetesen ő is részt vett az ötletelésben. Ezután az alkotók felolvasták verseiket, kisprózáikat, majd megosztották véleményüket egymás alkotásaival kapcsolatban.

Nyitott Műhely

,,Mind a négy fotósorozat és ez az egész időszak nekem arról szólt, hogy különböző emberi kapcsolatokat és a saját magammal való kapcsolatomat vizsgáltam. Egy kicsit önző időszak is volt, de terápiaszerű. Azt az érzést akartam kifejezni, amikor rosszul vagy, otthon vagy a szobádban, fekszel egy helyben öt órán keresztül, vagy tiktokozol. Ez külsőleg egy teljesen mozdulatlan állapot, miközben a fejedben felrobban az agyad. (…) Nagyon vizuális típus vagyok, amikor becsukom a szemem, akkor rajzok villognak, egy Basquiat-festmény az egész fejem. Egy kicsit erre az érzésre koncentrál a dolog” – mesélte Lili az alkotóknak a műhelymunka során.

Beszélt arról is, hogy a fotósorozatok különlegessége még, hogy eltérő technikákkal készültek. Az egyik legérdekesebb talán az, amit FaceTime-on keresztül alkotott. Nagyon érdekes újdonsága az elmúlt éveknek, hogy úgy is lehet fotózni, hogy a résztvevők valójában nincsenek egy helyen. Amíg ő Rómában tartózkodott, addig a modelljei Budapesten. A videóhívás közben látta el őket instrukciókkal, majd lenyomta a screenshot gombot.

A kiállítás megnyitójára január 15-én került sor az Aurórában. Fél hétkor, amikor a kiállítóterem színültig telt emberekkel, Nagy Lili Panna és Szűcs Anna Emília, a Nincs online folyóirat főszerkesztője köszöntötték az érdeklődőket, és röviden összefoglalták a kiállítás történetét. A többit a műhelymunkáról készült werkfilmre bízták, amit Tamaskó Áron készített. A rövidfilm segítségével a látogatók betekintést nyerhettek az alkotói folyamatba, Lili történetein keresztül pedig közelebb kerülhettek a kiállítás anyagához. A vetítés után a projektben részt vevő szerzők olvasták fel alkotásaikat a jelenlévők előtt, akik az összeset nagy tapssal fogadták. Szűcs Anna a felolvasások után felhívta a figyelmet arra, hogy a kiállítás részeként elhelyeztek egy próbababát is, amelyre a kihelyezett filcekkel az érdeklődők szabadon írhattak és rajzolhattak bármit, ami a kiállítással kapcsolatban eszükbe jutott. A rendezvényen a kiállítás anyagából készült 2022-es Nincs-naptárt is meg lehetett vásárolni korlátozott példányszámban.

A munkafolyamatról készült werkfilm megtekinthető a Nincs YouTube-csatornáján.

Nagy Lili Panna kiállítása még két hétig látogatható az Aurórában.

Képek: Kovalovszki Rita, Déri Anna