Folytatódik a színházi szabadegyetem a Stúdió K-ban

A színházi szabadegyetem programsorozat februárban indult el, köszönhetően a Stúdió K Színháznak és a dunszt.sk kulturális weboldalnak. Az előadások és a beszélgetések során elismert esztéták, kritikusok és alkotók a közönség aktív közreműködésével igyekeznek feltérképezni a kortárs színházi jelenségeket, illetve a szakma egészét érintő problémákat. Habár a szabadegyetem már az utolsó harmadába ért, májusban és júniusban még két érdekes programon részt vehetnek az érdeklődők.

Térey János POSZT-válogatói beszámolóját idézve a Jelenkor júniusi számából: „Az Örkény Színházból meg a Radnótiból tíz éve, tíz esetben kilencszer úgy megyek haza, hogy színházban jártam. Előadást láttam. Felgördült a függöny. Legördült a függöny. És ez nem biztos, hogy jó. Sőt biztos, hogy nem jó. Nekem arra volna szükségem, de még mennyire szükségem volna, hogy itt velem történjen valami. Kavarjanak föl, forgassanak föl, ízeimre szedjenek szét, rázzanak meg jól, és rakjanak össze újra. Hát nem történik. És akkor az Örkényről meg a Radnótiról szólva kifejezetten a magyar színjátszás krémjéről beszéltem.”

Már ez a néhány mondat is kérdések tömegét veti fel: Miért nőtt az óvatosság az utóbbi években? Hová lett a közéleti színház? Beleszólhat-e egy előadás a társadalom működésébe? Lehet-e gyáva egy művészeti intézmény? Miért ilyen éles a határ a független és a kőszínházi műhelyek között? Milyen tabutémák jelentek meg az előadásokban, és mi az, ami még mindig fájóan kibeszéletlen? Miként jelennek meg a kisebbségek egyes produkciókban, és hogyan ábrázolják ők magukat? Hogyan kapcsolható össze a színház és a nevelés fogalma? Mi válthatja fel a realista irányzatokat? Hogyan alakult át a vizualitás, a test, a zene szerepe? Milyen világszínházi trendekhez tudunk kapcsolódni? Hová tűnt a kortárs dráma? Mi hívta életre a szerzői színházat? Milyen szerepük lehet a dokumentumszínházi előadásoknak? Működik-e az öncenzúra intézménye? És egyáltalán: hol és mitől tart most a magyar színház?

Ilyen és ehhez hasonló kérdések merülnek fel és kerülnek megvitatásra a szabadegyetemi alkalmak alatt. A „kétfelvonásos” program egy hatvanperces szemináriummal indul, majd egy rövid szünet után az adott témához kapcsolódó művészek kerekasztal-beszélgetése következik az ELTE BTK HÖK Kulturális és Sportbizottsága, az ELTE TTK és a Kultminor által is támogatott rendezvényen.

szinhaz.org

A korábbi alkalmakon a színház és a társadalom viszonyára helyeződött a hangsúly, különös tekintettel a politikus színházra, a cenzúrára és az intézményrendszer belső konfliktusaira. Legutóbb az ELTE BTK Esztétika Tanszékének oktatója, Darida Veronika tartott előadást „Függetlenül” – fejezetek a Stúdió K történetéből címmel, hamarosan pedig újabb érdekes eseményeken vehetnek részt az érdeklődők.

Május 21-én este 19 órától, a programsorozat hetedik alkalmán Lengyel Anna Kisebbségreprezentáció a színházban címmel ad elő, mely után kezdetét veszi Polgár Csaba, Feuer Yvette, Romankovics Edit, Márton Gábor Csaba és Varga Emese beszélgetése a közönség aktív közreműködésével. A beszélgetést Németh Fruzsina Lilla, a Színház folyóirat mentoráltja moderálja.

A szabadegyetem utolsó állomása június 3-án, 18 órától lesz. Ekkor a színház határterületeire helyeződik a fókusz, ugyanis a Lakásszeminárium érkezik a Stúdió K-ba: Halász Rita művészettörténész és Visy Beatrix irodalomtörténész, kritikus  „A függöny, ha legördül – irodalom, képzőművészet és színpad a Lakásszeminárium megközelítésében címmel tart egy-egy szemináriumot az érdeklődőknek.

A szabadegyetemen való részvétel minden alkalommal regisztrációhoz kötött, regisztrálni a szinhaziszabadegyetem@gmail.com címen lehet a dátum megjelölésével.

További információk az esemény Facebook-oldalán.

A szabadegyetem egyes alkalmairól itt, itt, itt és itt olvashatjátok tudósításunkat.

 

 

Kiemelt kép: prae.hu

További kép: szinhaz.org

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]