Bölcsészettudomány, nemcsak bölcsészeknek

Csütörtökön indul a Pesti Bölcsész Akadémia 2014/15-ös őszi féléve, ahol doktori iskolás hallgatók mutatják be rövid kurzusaikon a szélesebb közönségnek, hogy milyen kérdésekkel foglalkozik egy fiatal bölcsésztudós.

Az előadások egy dologban közösek – a széles, akár nem szakmabeli közönség elé kívánják tárni, milyen sokszínűek a bölcsészettudományok, mindezt úgy, hogy a szakmai és tudományos minőségből nem engednek. Ebben a félévben a tudományágak közül a művelődés- és irodalomtudomány, a gendertudomány, a nyelvészet és a néprajz is helyet kapott az akadémián, olyan interdiszciplináris témák mellett, mint a boszorkányperek vagy a jazz-korszak értelmezési lehetőségei.

Az első három induló, szeptember-októberi sorozat absztraktjai már elérhetőek a Pesti Bölcsész Akadémia honlapján, ahol folyamatosan frissülnek a kurzusok leírásai.

Szeptemberben Pethő Anita kihelyezett előadása nyitja a félévet. Spiró György Fogság című regényének egy fejezetén keresztül a kulturális emlékezetről és az írásról, mint identitásképzésről beszél. Puskás Anna színháztudományos előadásaiban egy igen aktuális kérdéssel foglalkozik, Alföldi Róbert a Nemzeti Színházát vizsgálja, méghozzá a rendező klasszikus rendezéseinek előadáselemzésein keresztül. A félév során nemcsak a színház és politika kapcsolata, hanem az értelmezés és az újraértelmezés kérdései is szóba kerülnek majd előadásai során. Szarvas Melinda szintén aktuális, de irodalomtudományos kérdésekkel készül a határon túli magyar irodalom köréből. Előadásaiban nemcsak a vajdasági irodalom, az irodalomszervezés és befogadás körülményeit és lehetőségeit elemzi, hanem önreflexíven, a határon túli vagy vajdasági irodalom létezésének kérdéseit is feszegeti.

Ezzel szemben Varga Mónika történeti előadásokkal készül a félévre, sorozatában a boszorkányperek betegségmetaforáit vizsgálja, a történeti nyelvészeten kívül kognitív módszerek segítségével. Előadásaiban a XVI.-XVIII. század nyelvhasználatán kívül a hiedelem világot, a traumák feldolgozását, a testi-lelki környezetről való gondolkodást illetve a boszorkányok közösségi szerepét is bemutatja.

Később, a félév során többek között a magyar mint idegen nyelv tanulásról, a magyar jazzkorszakról, műemlékvédelemről, világörökségről, rasszizmus- és genderelméletről is vehettek részt előadásokon, a részletes program a PBA oldalán, vagy a Facebookjukon érhető el.

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]