Hetedikes diákok mentorálási lehetősége ELTE-s hallgatóknak

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2019-ben indította el kezdeményezését, amely a hátrányos helyzetű régiók tanulóinak segítését tűzte ki célul. A Tanítsunk Magyarországért! program célja az érzékenyítés és a társadalmi felzárkóztatás.

A Tanítsunk Magyarországért! kezdeményezés támogatást nyújt a kistelepülések általános iskolás diákjainak tanulmányaik sikeres elvégzéséhez. Továbbá esélyt ad a közösséghez való tartozás, az egymásról való gondoskodás megtapasztalásának. Ehhez a kezdeményezéshez csatlakozik idén az Eötvös Loránd Tudományegyetem is, melynek projektindító ünnepsége 2020. január 23-án a Bölcsészettudományi Kar kari tanácstermében került megrendezésre. A rendezvényt György László gazdaságstratégiáért és -szabályozásért felelős államtitkár köszöntője nyitotta meg.

Zentai László professzor, az oktatási és tanulmányi ügyek rektorhelyettese köszöntőjében elmondta, hogy az ELTE már több mint 160 hallgatója fejezte ki érdeklődését a program iránt. A hallgatóknak nagyjából 60%-a biztosan részt szeretne venni a kezdeményezésben, a további 40% még tájékozódni szeretne a jelentkezés előtt. Zentai László kitért arra is, hogy az ELTE összes karáról érkeztek jelentkezők, legtöbben a Bölcsészettudományi Karról. Az érdeklődők 40%-a elsőéves hallgató, ezért a rektorhelyettes felhívta a figyelmet arra, hogy nagy a felkészítők felelőssége, hiszen a legtöbb résztvevő még a képzése elején tart. Az ELTE igyekszik minden, a programban részt vevő hallgató számára megfelelő felkészítést és segítséget nyújtani, hogy minél több nehéz körülmények közt élő fiatal támogatást kaphasson a pályaválasztás során.

83516444_10157102669030829_7992088274111823872_o

Zentai László és György László | Fotó: Czakó Tímea/ELTE Online

Antalné Szabó Ágnes docens, a Tanárképző Központ főigazgatója tájékoztatójában először a Tanítsunk Magyarországért! program célját fogalmazta meg. A főigazgató elmondta azt is, hogy hisznek abban, hogy a projekt során a mentorok is meg fognak erősödni közösségi érzésben, felelősségvállalásban. A programot ebben az esztendőben indítják, remélve, hogy amennyiben sikeres lesz, a következő években is lesz folytatása.

A projekt résztvevőinek hetedik osztályos tanulók mentorálására lesz lehetőségük Nógrád, illetve Pest megyében egy hetente szervezett mentorálóprogram keretében. Ehhez a hallgatók segítése céljából a tavaszi félévre meghirdetésre kerülnek a mentorálásra felkészítő kurzusok, amelyeket a szabadon választható kreditek terhére lehet felvenni, és TM1 kódon lesznek elérhetők. Júniusban egy háromnapos budapesti táborban lesz módjuk a mentoroknak és a mentoráltaknak megismerkedniük egymással. A hallgatók munkáját nem csak a kiválasztott egyetemi oktatók fogják segíteni, hanem az iskolai mentorok is.

A projektben részt vevő hallgatók havi 30 ezer forint ösztöndíjban és ingyenes utazási lehetőségben részesülnek abban a félévben, amelyben végzik a tanulók mentorálását. A mentorálásra felkészítő 2 kredites kurzusokat tömbösítve, összesen három választható szombati napon tartják reggel 9-től 17 óráig márciusban és áprilisban. A hallgatókat felkészítő kurzus oktatói a Bölcsészettudományi Karról, a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karról, a Pedagógiai és Pszichológiai Karról, a Természettudományi Karról, valamint a Tanító- és Óvóképző Karról érkeznek. Az oktatók a tananyagot közösen állítják össze. Továbbá segítenek a tábori program összeállításában és a hallgatókkal együtt a tapasztalatok megfogalmazásában is.  Akik elvégzik a felkészítő kurzust, elkezdhetik a mentorálást szeptemberben, és egy mentorálást kísérő kurzust indítanak számukra (TM2 kódon), ahol a korábban már megismert oktatók segítik majd részben kontakt, részben online módon a mentorhallgatók munkáját. A Tanárképző Központ mint koordináló egység azt vállalta, hogy mindenben segíti a hallgatók munkáját, bármikor nyitva áll az ajtó számukra.

tmo_debrecen_sza19

Fotó: Tanítsunk Magyarországért!

Antalné Szabó Ágnes főigazgató örömteli hírt jelentett be: azok a hallgatók, akik már a felkészítő kurzus során vállalják, hogy meglátogatják a kiválasztott iskolákat, egyszeri ösztöndíjban részesülnek. Fontos, hogy a hallgatók minél hamarabb megismerkedhessenek az iskolákkal és a diákokkal, ezért iskolalátogatásokat szerveznek párhuzamosan a tavaszi felkészítő programmal.

Horváth Mihály, az EHÖK elnöke is felszólalt az eseményen. Beszédében elmondta, szerencsés, hiszen végigkövethette a Tanítsunk Magyarországért! program létrejöttét, az ötlettől egészen annak megvalósításáig. Kezdő HÖK-ös volt, mikor először találkozott a projekttel, akkoriban még őt oktatták a felsőbb évesek a társadalmi felelősségvállalás fontosságáról, ma ez a feladat már őt illeti meg. Horváth Mihály kiemelte, hogy a program lehetőséget nyújt arra is, hogy példaképeket állítsunk azok számára, akiknek a legnagyobb szükségük van rá, nekünk pedig lehetőséget ad arra, hogy megerősödjünk a társadalmi felelősségvállalásban. Mindannyiunk nevében elmondta, bízik a projekt sikerességében, és abban, hogy sok diákot állíthatunk arra a pályára, amelynek a következő állomása az Eötvös Loránd Tudományegyetem lesz.

A program az Információs és Technológiai Minisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériuma által jött létre, a Klebelsberg Központ és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája közreműködésével.

A Tanítsunk Magyarországért! programról és a felkészítő kurzusokról itt találsz több információt:

https://tmo.gov.hu/hu/page/program

https://tkk.elte.hu/tanitsunk-magyarorszagert/

Fejléckép: www.internationaldev.org