A magyar YouTube tartalomszolgáltatása – 3. rész: az úri középosztály

Elérkeztünk sorozatunk harmadik részéhez. A mai cikkben azokról a YouTuberekről lesz szó, akik nem feltétlenül részei a feliratkozók száma szerinti top 10-es listának, ám általános ismertségnek örvendenek, és munkásságuk sem túl megosztó. Ők azok, akik már valamilyen szinten megélnek a YouTube-ból, a videóikban termékmegjelenítés is található, és a felszereléseik is elég profik. A lista természetesen nem teljes, ám biztosíthatlak titeket, hogy a sorozat következő részeiben a lehető legtöbb tartalomszolgáltatót meg fogom nektek említeni.

Szalay Isti (328 657 feliratkozó)

Isti 2011-ben töltötte fel az első videóját, ám az igazi áttörést a két évvel később publikált Tanuló vezető hozta el neki, ezzel a videóval pedig meghonosította a vezetős vlogokat.

Istinél is erősen megjelenik az, ami a legtöbb vloggernél, mégpedig a videók címének teljes nagybetűzése. Ez érthető, hiszen a cím ezáltal sokkal figyelemfelkeltőbb lesz, és kiemelkedik a többi videó közül. Sokáig csinálta a Tőletek Postán sorozatát, amiben a nézőitől érkezett leveleket, küldeményeket bontogatta ki. Érdekesség, hogy ennek a projektnek a felfüggesztése előtt még Dancsó Péter is küldött neki csomagot. Nemsokára egyre több gameplayvideót készített, ezért létrehozta az Isti Plays csatornát, ahol csak videójátékokkal foglalkozik. Fő támogatója régebben a Corvin Konzol volt, mára már inkább csak a LapTop.hu szponzorálja őt. Rengeteg közös megjelenése van más videósokkal, sokat szerepel UNFIELDdel, Paplovaggal, illetve Zsoltival is.

Az eredeti Isti Szalay csatornán egyébként elég változatos a tartalom, fizetett promóciók néha-néha akadnak, ám ezek egyáltalán nem zavarók. A clickbate-szagú tartalmak sem okoznak csalódást, tényleg azt kapjuk, amiért odakattintunk.

Legnépszerűbb videójában Turi Tamás ugyancsak legnézettebb vlogját reakciózza. Mind Isti videója, mind pedig Turi Tamás eredeti vlogja elég zseniális.

Zsozéatya (346 579 feliratkozó)

Ha jól emlékszem, Zsozéatya első nagyobb megjelenése egy TheVR streamben történt néhány évvel ezelőtt, ettől függetlenül már 2013 óta tölt fel videókat a YouTube-ra.

Zsozéatya főleg gameplayvideókat csinál, elvétve vlogokat is találunk a csatornáján, de ezek nem számottevők. Véleményem szerint sikerét nem a prémiumkontentnek köszönheti, szimplán csak a trágár, figyelemfelkeltő előadásmódjának, ami kivételesen pont azért jobb mint az átlag, mert erősen túltolja.

Ő az a videós, aki főleg streamekben utazik. Számára ez azért éri meg, mert akár Twitchen, akár YouTube-on közvetít, az élő adás közben a nézői tudnak neki pénzt küldeni, amiért cserébe Zsozé felolvassa a nevüket és az üzenetüket a streamben. Sokak szerint ez egyébként etikailag egy kicsit megkérdőjelezhető. Rengeteg videós nem teszi lehetővé a donációkat a streamek alatt, ugyanis úgy vannak vele, hogy nem szeretnék lehúzni a követőiket, még akkor sem, ha ez az egész teljesen önkéntes alapú.
Ez az ellentét egyébként nem szokott a videósok közti feszültség alapja lenni, egy tartalomgyártó nem szidja azért a másikat, mert az támogatást fogad el a nézőitől. Ezzel kapcsolatban azonban van egy sztori, ami pont az ő nevéhez fűződik. Az egyik közvetítése alatt két nézője elkezdett egymásra licitálgatni a támogatásokkal. Zsozé ettől a két követőtől több mint 700 ezer forintot kapott, amiben a slusszpoén az, hogy az egyikük apja írt egy e-mailt a YouTubernek, hogy szeretné visszakapni a pénzét, ugyanis a fia hülyeséget csinált, a karácsonyra kapott pénzét utalta el a videósnak. Zsozé természetesen visszaküldte a pénzt.

Zsozé tehát főleg streamelni szokott, a közvetítések rövidített, megvágott verzióját pedig feltölti a csatornájára. A hangulata válogatja, ám sok stream ezek közül nem feltétlenül a játékról szól, sokszor megy „veretős” zene az élő adások alatt, Zsozé pedig csak teszi magát a kamera előtt, vicceket mesél, táncol és hülyéskedik. Azt gondolhatjátok, hogy ebben semmi érték sincs. Ez talán igaz, viszont egész király szövegei vannak, és szoktak jó pillanatai is lenni.

Szirmai Gergely (~650 000 feliratkozó)

A Szirmai Gergely nem egy csatorna neve, hanem egy emberé, aki egyszerre 3 YouTube-csatornán dolgozik, ezeken a csatornákon belül pedig több különböző projekten.

Tennivaló tehát van bőven, a 3 csatornán összesen 600 ezer feliratkozó követi a videóit. Legújabb csatornája az AFK Légió (AFK: Away From Keyboard), ahol egyik régi vágyát teljesíti, az utazóriportok publikálását. Az indulás 2015 decemberére tehető, tehát a projekt egészen friss. Kezdésként három hosszabb sorozat került fel a csatornára, először Vietnámba, később a Fülöp-szigetekre, majd Indiába látogathattunk el Gergővel. Mivel Gergő már ezeknél a projekteknél is profi videósnak számított, a minőségük is kifogásolhatatlan. Minden egyes rész tartalmaz valami utazással kapcsolatos tanulságot, nagyon szépek a vágóképek, a narráció összeszedett, tehát profi munka az egész.
Manapság sorozatokból már kevesebb van, egy téma többnyire csak egy videó erejéig van érintve. Nagy szerep jut a videós egyik nagy szenvedélyének, a gördeszkázásnak. Egy-egy videó csak arról szól, hogy fogja a deszkáját, és egy napra kiruccan valamelyik külföldi városba.

Az alábbi videóban a vietnámi sorozatának egész estés verzióját láthatjátok.

Szirmai másik csatornájának a címe: Hollywood News Agency. A videók többsége a filmekről szól, ám rengeteg téma esik az ezek által érintett társadalmi problémákról is. Továbbá ide kerülnek fel a szimpla videóblogjai, kérdezz–felelek videói is.

A GameDay Irodát Gergő közösen csinálja egy másik videóssal, Kis Imivel. Szirmai szerepe itt már jóval kisebb, hiszen eléggé le van terhelve a többi munkájával, ám némely videóban még most is meg szokott jelenni.

Szirmai Gergelyre egy későbbi cikk során külön is ki fogok térni, hiszen ő egy olyan tartalomgyártó, akit már a közmédia is elkezdett megismerni. Véleményem szerint a televíziózás komolyan veszi őt, illetve egy olyan figurának tartja, aki képes hidat képezni a mai fiatal generáció és az idősebbek között. A videóiban található termékmegjelenítések egyáltalán nem tűnnek idegennek az ő munkásságától, igyekszik megválogatni, hogy mi az, amit bevállal, és mi az, amit nem.

Fontos megemlíteni, hogy 2017-ben Gergő egy elég nehéz időszakon esett át, ami kihatott a YouTube-os karrierjére is. A videók elkezdtek megritkulni, nézői pedig már-már magukból kivetkőzve követelték a magyarázatot minderre. Számomra ez nagyon antipatikus volt, nagyon embertelennek éreztem ezt a mentalitást a követőitől. A videós egyébként egy friss interjúban azt nyilatkozta, hogy szerinte ez teljesen jogos, a nézőinek joguk volt tudni, hogy mi történt. Született is egy elég személyes hangvételű videó, ahol Gergely elmagyarázza a rendszeres tartalom elmaradásának okát.

Mint említettem, Gergővel sok interjú készül a videómegosztó portálon kívül is, illetve egyre több televíziós megjelenése van. Az egyik legnépszerűbb ilyen munkája az Axe-szal való kooperációja.

Egyik fent említett videós sem szerepel a magyar csatornák top 10-es listájában, ám fontos szerepüket jól mutatja az, hogy Zsozéatyán kívül Szirmai és Szalay Isti is megjelent Dancsó Péter televíziós műsorában, a Nethuszárban. Azon nem feltétlenül kell meglepődni, hogy Zsozéatya nem szerepelt benne, ő nem az a figura, akit elbírna a televízió képernyője.
Ebben a műsorban egyébként Dancsó műsorvezetésével videósokat mutattak be a tévénézőknek. A célcsoportot nem teljesen értem, hiszen a fiatalok nagy valószínűséggel már egyébként is ismerik ezeket a tartalomgyártókat, az idősebb korosztály pedig nem hiszem, hogy emiatt kattant volna rá a YouTube-ra.

A cikksorozat negyedik részében a YouTube tartalomszolgáltatásának egyik legmeghatározóbb eleméről, az influencerek, a szponzorok és a nézők kapcsolatáról lesz szó.

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]