Alternatív leckék pedagógusoknak és diákoknak

Országszerte nap mint nap küzdenek a pedagógusok azokkal a kihívásokkal, amelyeket a hátrányos helyzetű, iskolai sikertelenségekkel küzdő gyerekek tanítása jelent. Most egy frissen megjelent módszertani kézikönyv az ő munkájukat szeretné segíteni. Bár nem kínálhat minden problémára megoldást, de talán elindíthat valamit, ami majd a későbbiekben javulást hoz.

Ma Magyarországon minden negyedik gyermek olyan háztartásból származik, amelynek jövedelme a szegénységi küszöb alatt található. A szegénységben élők egy része már első osztályos korában készségi hátrányokkal indul, s ezen készségek hiánya nehézségeket okoz a siker elérésében. Ezek hiánya a későbbiekben krónikussá válhatnak, és emiatt a diákok úgy hagyják el az iskolát, hogy nincsenek birtokában a munkavégzéshez szükséges alapkészségeknek. 2012-es PISA eredmények szerint tízből két magyar diák alapfokon teljesít szövegértésben és tízből három azoknak a száma, akik nem érik el azt a szintet matematikából, hogy képesek lennének egyszerű átlagot számolni vagy megérteni egy grafikont.

„Az iskola házi feladatokat akar megoldatni, a tanároknak pedig a tantervet kell tanítaniuk. Amikor ötödikben egy gyerek nem tud olvasni, azzal a pedagógus nem tud mit kezdeni, mert haladnia kell a tananyaggal. A hazai kutatások szerint a gyerekek negyven százalékának nem elég az első négy év, hogy úgy tudjon olvasni, hogy tanulni is tudjon vele” – nyilatkozta Fejes József, a Motiváció Oktatási Egyesület munkatársa. Épp ezért a Demokratikus Ifjúsági Alapítvány felismerte ezt a problémát, és kiadott egy innovatív pedagógia módszerekkel felépített könyvet azoknak a tanároknak, akik motiválatlan, sikertelen, hátrányos helyzetű diákokkal küzdenek. A könyv létrehozásában olyan szakemberek vettek részt – többek között L. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány és Alapfokú Művészeti Iskola vezetője, Horgas Judit, a Szitakötő Oktatási Program vezetője, Lencse Máté, a Toldi Tanoda szakmai vezetője – akik sokéves tapasztalattal rendelkeznek a hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztése terén.

A könyv változatos módszerek és fejlesztési területek kipróbálásához nyújt segítséget, a társasjáték-pedagógiától a vitakultúra-fejlesztésen és probléma-alapú tanításon át az érzelmi intelligencia vagy a szövegértés fejlesztéséig. A szerkesztők továbbá elismerik, ez a könyv nem nyújt minden esetben megoldást, hiszen nem tudja például megoldani, hogy a mélyszegénységben élők minőségi oktatáshoz juthassanak. Ugyanakkor mégis egy fontos lépést jelenthet a megoldás felé, hiszen eszközöket és bátorítást nyújt azoknak a kísérletező kedvű és elkötelezett pedagógusoknak, akik keresik a gyerekközpontú, fejlesztő célú pedagógiai módszereket. Ahogyan Csovcsics Erika, a Budai Városkapu Iskola igazgatója fogalmazott: „Ha nem szeretnénk, hogy 30 év múlva egy kettészakadt társadalomban éljünk, ahol nagyon sokan tanulatlanok maradnak, akkor el kell kezdenünk máshogy tanítani. Persze nem tudunk egyik napról a másikra változtatni, viszont mindenképp engedni kéne a helyi igényekre alapuló módszerek kipróbálását, mert ami most van, az biztos nem jó.”

A kézikönyv tartalmához bárki hozzáférhet, a kiadvány teljes terjedelmében letölthető a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány weboldaláról.

Forrás: eduline.hu
Kép: családvilag.hu

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]