Maguk, ott a hátsó sorban, tanulnak?!

Órákat töltesz el fölöslegesen Facebookon vagy 9GAG-en? Pennsylvania elitegyetemén ezért még krediteket is kapnál. A kurzus címe: Wasting Time on the Internet.

Az irodalomtanár egy amerikai elitegyetemen, aki teljesen új módszereket vezet be. Mintha már láttunk volna ilyesmit valahol…

A tanár Dr. Kenneth Goldsmith a University of Pennsylvania angol-irodalom professzora. Teljesen újszerű megközelítéssel oktat óráin. Legújabb szemináriuma az angol tanszéken, a kreatívírás-órák egyik mellékágaként indul majd tavasszal, heti egy alkalommal, ami viszont három óra hosszú, de nem ettől lesz különleges. Ezen az órán kötelező(!) az interneten véletlenszerűen és különösebb cél nélkül bogarászni. Ez a bogarászás történhet a Reddit-en, a 9GAG-en vagy ízlés szerint bárhol a weben. A lényeg, hogy terelje el az ember figyelmét az óráról. A kurzus végére minden hallgatónak írnia kell „valami jót”, amit ennek az erőltetett semmittevésnek a hatására írt. A megosztott figyelem ugyanis egyfajta digitális alkonyat állapotába juttatja az elmét, ami olyasmi, mint az ébrenlét és az álom elmosódó határa. Ezt az állapotot keresték például a szürrealista művészek is az alkotáshoz – mondja dr. Goldsmith, aki most pontosan azt fogja elvárni hallgatóitól, amit minden más egyetemen a legszigorúbban tiltanának egy előadás közben.

„Distraction is the new concentration” – írja egy Twitter bejegyzésében, ami körülbelül annyit tesz: „A szétszórtság az új koncentráció”.

Dr. Goldsmithnek ugyanis elege van abból, hogy szinte mindenhonnan csak negatívumok illetik azt, ami már életünk részévé vált. Nem hiszi, hogy emiatt butább lenne társadalmunk, épp ellenkezőleg. Szerinte másképp kell tekinteni arra az elpocsékoltnak tartott időre, amit a social media felületeken töltünk chateléssel, vicces macskás videók nézegetésével, kiírásainkkal, feltöltéseinkkel vagy bármi hasonlóval. A Washington Postnak adott interjújában rendkívül elgondolkodtató kérdéseket tesz fel ezzel kapcsolatban:

  • Mi lenne, ha ezek egészére úgy tekintenénk, mint az irodalmi alkotás nyersanyagára?
  • Elkészíthetnénk-e egy remek novellát, pusztán a Twitter bejegyzéseinkből?
  • Képesek vagyunk-e újraértelmezni az internetet, mint a valaha volt legnagyszerűbb költeményt?”

print internet goldsmithReméljük kísérleti jellegű kurzusa választ ad ezekre a kérdésekre. Mr. Keating… – akarjuk mondani – Mr. Goldsmith egyébként híres újszerű oktatási kísérleteiről, amelyeket az egyetem szerencsére támogat. Egy évtizedig tartotta például nagy sikerű óráját, az unkreatív írást, ahol a lényeg az volt, hogy minden eredeti gondolat szigorúan tilos, minden feladatot kizárólag plagizálással szabad megoldani. Ez a módszer állítólag hihetetlen módon felszabadítja az elmét.

Ami pedig szintén figyelemreméltó, hogy mindezen korszakalkotó módszerek egy olyan elitegyetemen kapnak teret, amelynek éves költségvetése több, mint tízszerese a magyar felsőoktatás teljes állami költségvetési támogatásának. Félreértés ne essék, a wifi és a laptopok nem kerülnek sokba, azok a zsenik viszont, akik innen esetlegesen majd kikerülnek, valószínűleg igen.

Forrás: index.hu, washingtonpost.com

Kép: theguardian.com

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]